Snel Afvallen met het beste Eiwitdieet

Eten kan zo lekker zijn. Dat is het grote nadeel van afvallen. Al jouw favorieten worden van de menukaart geschrapt. Gezond eten is niet zo lekker als “ongezond” eten, toch? Weet je eigenlijk wel wat gezond eten inhoudt, misschien is het wel veel lekkerder dan je denkt! Bereid je voor om af te vallen door lekker te eten met deze praktische dieet tips.

Detox Kuur

Voordat je start met een dieet begin je eerst met een detox kuur om jouw lichaam optimaal voor te bereiden op een nieuwe leefstijl.

Wat is Detoxen?

Tijdens een detox kuur verwijder je gifstoffen uit je lichaam met een speciaal detox dieet. Dit proces duurt een week en dien je één of twee maal per jaar te herhalen. De gifstoffen die jouw lichaam niet zelf af kan scheiden, of te langzaam, worden versneld afgevoerd waardoor je meer energie zult krijgen en beter bestand bent tegen ziektes. Eigenlijk is het een “herstart” van jouw lichaam.

Wat eet je tijdens een Detox Dieet?

De eerste dagen bouw je de vaste voeding radicaal af. Met name koolhydraat rijk voedsel moet zo snel mogelijk worden verbannen. Je drinkt veel water, daarnaast zijn groenteshakes en smoothies gezonde manieren om toch de voornaamste bouwstoffen binnen te krijgen. Fruit en fruitshakes zijn toegestaan in kleine hoeveelheden maar let op de koolhydraten. Heldere fruitsappen zoals appelsap en druivensap kun je beter laten staan, dat is puur suikerwater zonder voedingswaarde.

Een detox dieet is geen doorlopend dieet, op de lange duur zou je teveel noodzakelijke bouwstoffen missen. Ook tijdens het detoxen is het voor sommige mensen raadzaam voedingssupplementen te slikken. Er zijn ook pillen die gifstoffen afdrijven. Water is de belangrijkste schakel in een detox kuur, daarmee spoel je het hele lichaam grondig door, je scheidt veel gifstoffen af en je zult niet teveel honger lijden.

Beweging tijdens een Detox Kuur

Door cardio training uit te voeren tijdens de detox periode zul je ook via de huid meer gif afscheiden. Let er wel op dat je relatief weinig calorieën binnenkrijgt, met name snelle energie zoals koolhydraten worden uit je dieet geschrapt. Als je te intensief gaat trainen kan jouw lichaam in shock toestand geraken, put jezelf nooit helemaal uit tijdens de detox kuur. Joggen en fietsen zijn goede oefeningen om je hartslag te verhogen zonder je lichaam teveel te belasten.

Andere Detox methodes

Je kunt naar de sauna gaan om je huid goed te reinigen. Je kunt op deze wijze veel gifstoffen die net onder de huid opgehoopt zijn uitscheiden. Je kunt ook een kleitherapie ondergaan waarbij klei op je hele lichaam wordt aangebracht en het gif als het ware uit je lichaam trekt.

Neem deze detox kuur serieus, het is niet iets wat je er even tussendoor doet. Voer het uit tijdens een vakantie of op een moment dat je er volledig op kunt concentreren. Een detox dieet duurt één week en voer je niet meer dan één maal per zes maanden uit.

Gezond Eten

Na de detox kuur ben je ook grotendeels verlost van jouw suiker verslaving. Wees gerust, bijna iedereen heeft een suiker verslaving, we staan er alleen niet bij stil. Suikers zijn koolhydraten, belangrijke bouwstoffen voor je lichaam maar we krijgen die teveel binnen. Het grootste deel van de voedingsstoffen die we binnenkrijgen in de Westerse wereld komt uit koolhydraat rijke voeding. En daar komt ons buikvet vandaan.

Buikvet is suiker

De wetenschap heeft decennia lang gedacht dat obesitas een gevolg is van teveel vet en olie in het voedingspatroon. Je hebt dat zelf waarschijnlijk op school zo geleerd. De wetenschap is verder maar helaas zijn veel mensen daar niet voldoende van op de hoogte. Koolhydraten geven je snelle energie. Als oermensen was dat belangrijk, we zochten naar geschikte voeding en als we die vonden moest het lichaam die snel kunnen verbranden. Voedingspatronen zoals het Paleo dieet zijn op deze theorie gebaseerd. Nu is dat niet meer het geval. Voedsel is overal en altijd, bij onze huidige leefstijl is snelle energie niet vaak meer nodig. Dat is voorbehouden aan topsporters die explosieve prestaties moeten leveren.

Als koolhydraten niet direct worden verbrand worden ze opgeslagen in de vetcellen. Daar komt jouw buikvet vandaan. Dat is een reserve voor “tijden van schaarste”. Het probleem is, die schaarste komt niet. Die kun je met een dieet kunstmatig in het leven roepen. Stop met eten, jouw lichaam schreeuwt om voedingsstoffen en jouw vetcellen worden leeg getrokken. Dan zul je snel afvallen, maar een dergelijk dieet is niet de juiste manier.

Afvallen en weer Aankomen

Je hebt vast wel eens gehoord van het Jojo effect. Je valt vele kilo’s af met een hongerdieet, je bereikt jouw streefgewicht en begint weer normaal te eten. Die vetcellen zijn niet verdwenen. Die blijven als lege buideltjes verscholen in jouw lichaam, ze wachten geduldig op nieuwe energie. Wanneer de verse koolhydraten binnenkomen worden al die vetcellen weer gevuld, en er worden zelfs nieuwe vetcellen aangemaakt! Je zit voor je leven vast aan deze vetcellen, die kun je niet verbranden.

Gezond eten begint met een Eiwitdieet

Weg met de koolhydraten en begin met eiwitten. Eiwitten zijn proteïnen, ook belangrijke bouwstoffen voor jouw lichaam. Deze proteïnen hebben een zeer complexe structuur en breken veel langzamer af in jouw lichaam. Dat is bevorderlijk voor spierherstel, en je zult langer een verzadigd gevoel in je maag hebben. Eiwitten remmen namelijk de aanmaak van het honger hormoon genaamd Ghreline. Je kent vast het gevoel wel na een uitgebreid feestmaal of een all-you-can-eat buffet in een Chinees restaurant. Na een uur heb je weer trek terwijl je buik vol zit. Dat komt omdat je teveel koolhydraat rijk voedsel eet en te weinig eiwitten.

Koolhydraat arm dieet

Bij een koolhydraat arm dieet verminder je de inname van koolhydraten. Bij strenge diëten worden ze nagenoeg geheel verbannen, maar in de meeste gevallen is dat niet nodig en zelfs niet wenselijk. Welke producten bevatten veel koolhydraten?

Aardappels

Niet alleen bevatten aardappels veel koolhydraten, je kunt ze ook niet rauw eten. Aardappels kun je in beperkte mate eten maar zeker niet teveel als je serieus wilt afvallen. Dus ook geen patat en chips!

Alternatief: Bakbanaan

Een bakbanaan bevat ook behoorlijk wat koolhydraten maar daarnaast ook veel voedingsvezels en eiwitten. Ze geven langer een verzadigd gevoel. Ook bakbananen moet je niet rauw eten. Koken, bakken en frituren is wel mogelijk.

Brood

Boterhammen, stokbrood, ook cake en croissants. Zeg de bakker maar vaarwel, die mogen allemaal uit het menu worden geschrapt. Natuurlijk mag een boterham af en toe wel, neem dan wel een bruin sneetje met onbewerkte graanproducten. Die leveren veel meer voedingsvezels, ijzer en goede vetten.

Alternatief: Een volkoren cracker is al een stuk gezonder. Havermoutpap klinkt ouderwets maar kan echt lekker zijn boordevol vezels en mineralen.

Rijst

De aardappel in de Aziatische keuken is ook een bron van koolhydraten. Een beetje rijst bij een maaltijd is geen probleem, kies dan wel voor ongepolijste zilvervliesrijst. Daar zit ook nog meer smaak aan.

Alternatief: Quinoa

De nootjes van deze plant leveren veel proteïnen die jouw maag lang vullen. Je kunt er allerlei heerlijke gerechten mee maken.

Pasta

Spaghetti, macaroni en alle andere soorten pasta worden gemaakt van tarwe, net als brood dus. Het is een ware bron aan koolhydraten. Onthoud dat spaghetti in Italië een voorgerecht is, als hoofdgerecht eet je teveel pasta.

Alternatief:

Eierpasta bestaat nog steeds voor het grootste deel uit tarwe maar biedt veel meer eiwitten die passen in een eiwitrijk dieet. Kies voor onbewerkte tarwe pasta en eet het in kleine porties, zoals het hoort!

Bij de meeste gerechten zijn deze voedingsmiddelen juist het uitgangspunt en je bent aan dit soort producten gewend. Probeer eens een alternatief en verklein de porties. Door de verhoudingen op je bord aan te passen kun je blijven eten wat je gewend bent maar op een gezonde wijze. Bij gezonde recepten gebruik je meer groente en minder koolhydraat rijke voedingsmiddelen.

Eiwitdieet

Van koolhydraten naar eiwitten. In welke voedingsmiddelen kom je eiwitten vooral tegen?

Eieren: De naam zegt het al, eieren bevatten veel eiwitten en zijn heel gezond. Het gevaar van cholesterol was vroeger zwaar overdreven, je mag gerust regelmatig eieren nuttigen. Eieren zijn ontzettend veelzijdig en zijn uitermate geschikt voor vegetariërs.

Vis: Niet alleen vis, vrijwel alle waterdieren leveren een grote bron aan eiwitten. Veel vissoorten bevatten ook redelijk wat vet. Dat is in beperkte mate geen bezwaar, het zijn gezonde vetten en ze geven je een verzadigd gevoel.

Vlees: Mager vlees heeft meer eiwitten in vergelijking met vettere vleessoorten. Ga daarnaast altijd voor echte stukken vlees, geen worsten, burgers of “Frankenstein” lapjes die ze vaak in goedkope schnitzels verwerken. Bak ze in plantaardige olie of beter nog, op de grill.

Noten: Hazelnoten, beukennoten, amandelen en kastanjes zijn allemaal goede bronnen van eiwitten. We noemen ook pinda’s, die technisch gezien niet onder noten vallen maar ook veel eiwitten bevatten. Daarnaast bieden ze ook veel ijzer. Door het hoge vetgehalte is een handjevol noten al voldoende.

Zuivel; De meningen zijn verdeeld over zuivel. Zuivelproducten passen goed in een eiwitdieet en magere zuivelproducten helpen zeker bij afvallen. Een beetje boter is ook geen probleem, kies dan niet voor margarine maar voor echte boter. Ja, daar zitten meer calorieën in maar echte boter is veel eenvoudiger van samenstelling zonder ongewenste toevoegingen.

Voordelen van een eiwitdieet

Eiwitten ofwel proteïnen hebben een complexe structuur. Het lichaam moet meer werk verrichten om ze te verteren. Omdat eiwitten de productie van het honger hormoon remmen zul je langer verzadigd blijven na een maaltijd met veel eiwitten. Eiwitten helpen bij het aanmaken en het herstel van spieren. Als je buikspieroefeningen uitvoert om je buikvet te vervangen door strakke buikspieren helpt een eiwitdieet om je sneller resultaat te geven.

Gezond afvallen

Een gezond dieet is een dieet dat je langdurig kunt volgen zonder terug te vallen in je oude eetpatroon. Daarnaast is het van belang in een gezond dieet dat alle voedingsstoffen en bouwstoffen aanwezig zijn in de juiste verhouding. Gezonde recepten leveren weinig koolhydraten, weinig vetten maar veel proteïnen. Om af te vallen zul je minder calorieën binnen moeten krijgen dan je zult verbranden. Een eiwitdieet helpt daarbij omdat je langer een verzadigd gevoel zult hebben. Cardio training en eventueel spiertrainingen helpen je bij een optimale verbranding van vet waarmee je buikvet snel zult verliezen.

Cardio en Spiertraining

Als je snel wilt afvallen moet je meer verbranden dan innemen, dat spreekt voor zich. Met cardio training verhoog je de verbranding en stimuleer je de stofwisseling. Met buikspieroefeningen train je het middenrif voor een beter postuur en je vormt je lichaam. Als het buikvet verdwijnt kun je op deze wijze een strakke buik trainen. Spiermassa verbrandt ook veel calorieën. Je hoeft geen opvallende spiermassa te trainen als je liever slank blijft. Kies dan voor spieroefeningen met langzame repetities of kies voor activiteiten als yoga, pilates en spinning.

De basiselementen van gezond afvallen op een rijtje:

 

  1. Detox kuur: Volg twee maal per jaar een detox dieet van één week om gifstoffen af te voeren. Je krijgt meer energie en je ben verlost van een aantal “stiekeme” verslavingen zoals suiker.

 

  1. Gezond eten: Volg een koolhydraat arm dieet wat in praktijk overeenkomt met een eiwitdieet. Kies voor gezonde recepten en gezonde snacks. Meet jezelf een nieuw eetpatroon aan maar kies wel voor lekkere alternatieven. Speel met verhoudingen en experimenteer in de keuken.

 

  1. Voldoende beweging: Je hoeft niet elke dag uren in de gym te vertoeven om je lichaam gezond te houden. Fietsen en joggen brengt jouw stofwisseling al op gang en zorgt voor een optimale verbranding van energie. Put jezelf niet uit en eet voldoende eiwitten zodat je spieren sneller herstellen.

 

  1. Drink water: Dit mag zeker niet vergeten worden. Water lest je dorst, stilt je honger, voedt je lichaam en drijft ongewenste gifstoffen af. Mensen die regelmatig plotseling honger krijgen of hoofdpijn drinken vaak te weinig water. Vermijd frisdranken en heldere sappen, drink gewoon een glas fris water uit de kraan, eventueel met een schijfje limoen. Heerlijk fris.

Afvallen is niet zo moeilijk als je kiest voor een eet- en leefpatroon dat je vol kunt houden en je genoeg ruimte biedt om te genieten. Van het leven, van je vrienden, familie, en van jezelf!